כמה מים באמת צריך לשתות בהריון?

כמעט כל אחת יודעת שחשוב לשתות הרבה מים בהיריון, אבל הסיבות לכך לא תמיד ברורות. מכיוון שאנחנו מאמינות שחשוב להבין גם את הרציונל שמאחורי המלצות שכאלו והדבר מעודד את המוטיבציה ליישם אותן, ראינו לנכון להסביר מדוע שתיית מים דווקא בתקופה זו היא חשובה כל כך לבריאותך ובריאות העובר שלך ולא פחות חשוב, כמה בדיוק צריך לשתות.

אם כך, הסיבה העיקרית שהגוף שלך זקוק ליותר מים הוא שכמות הנוזלים בגופך עולות באופן ניכר בשני השלישים האחרונים של ההיריון : לא מדובר רק במי השפיר, אלא גם בעלייה בנפח הדם, נפח הנוזלים ברקמות ועליית הנוזלים בגופו של העובר עצמו. יתרה מזאת, שתייה מרובה של מים יכולה להפחית את עוצמת הבחילות שנשים רבות בהיריון חוות בשליש הראשון של ההיריון, כמו גם עייפות, שלשולים והתייבשות.

בנוסף לזאת, יש לציין כי עדיף לצרוך מים או סודה ללא תוספות על פני משקאות אחרים המכילים קלוריות רבות. גם משקאות דיאט אינם מומלצים מכיוון שמחקרים מסוימים מצאו כי דווקא תחליפי הסוכר שנמצאים בהם עשויים לגרום להשמנה בטנית. מי שבכל זאת לא רוצה להסתפק סתם במים, יכולה להוסיף לימון, עלה נענע או אפילו פלח תפוז. חליטות צמחים אף הן מומלצות בתנאי שהן נעשות מפירות טריים (לדוגמה, תפוח וקינמון הוא שילוב נהדר...).

כמה צריך לשתות?

ההמלצה לגבי כמות המים המדויקת שיש לשתות בהיריון היא לא חד משמעית ומשתנה בין משרדי הבריאות של מדינות שונות, כשגם לכל דיאטנית או גורם רפואי יכולות להיות המלצות מעט אחרות. למרות זאת, ברור שהכמות המינימאלית אותה אישה בהריון צריכה לצרוך היא בין שניים לשלושה ליטרים ליום, כאשר שני הליטרים הראשונים (פלוס מינוס) מגיעים משתיית כוסות מים והליטר הנוסף מהמזונות אותם אוכלים (לכן רצוי להקפיד על אכילה של ירקות ופירות טריים (במידה) המכילים נוזלים רבים).

האם יש סכנה בשתייה מופרזת של מים בהיריון?

למרבה הפלא, כן. מסתבר ששתיית מים מופרזת בהריון עשויה לגרום לנזק לעובר : שתייה של יותר מ - 2.5 ליטר של מים ליום עלולה לגרום לירידה של רמת הנתרן בגוף לעומת כמות הנוזלים (היפונתרמיה) ולהוביל למצב מסוכן לאם ולתינוק. לפיכך, ברור שההמלצה לשתות "בלי הגבלה" היא פשוט אינה אחראית וגם למשמעת מים צריך לשים גבול... ובוודאי שאין לשתות מים אם לא צמאים לאחר שכבר שתינו את הכמות היומית המומלצת.