תזונה בהריון

הקפדה על תזונה נכונה בתקופת ההריון חשובה הן עבור האם והן עבור העובר. תזונה מגוונת ומאוזנת מספקת לאישה ההרה ולתינוקה את רכיבי המזון החיוניים. אז מה מומלץ לאכול בהריון, מה מותר לאכול, ולא פחות חשוב – מה אסור? להלן מדריך מקוצר.

ההריון הינו דבר מופלא אשר מתרחש בגוף האישה ומסתיים ביצירת חיים חדשים. התזונה בהריון צריכה לספק את כל מה שנחוץ לשם שמירה על בריאות האישה ההרה, שמירה על הריון תקין והכנת הגוף ללידה. תזונת האם גם מספקת לעובר את המרכיבים החיוניים לו לשם התפתחותו התקנית לאורך כל שלבי ההריון. הקשר בין צריכת מזיקים שונים, כגון ניקוטין ואלכוהול, להתפתחות התקינה של העובר כבר ידוע ממזמן והמלצת משרד הבריאות היא להימנע מעישון לחלוטין ולצמצם את צריכת האלכוהול למינימום. מחקרים שנעשו לאחרונה אף גילו קשר בין התזונה בתקופת ההריון למחלות שונות בבגרות.

תזונה בהריון – מה כדאי ומה אסור?

תזונה בהריון צריכה להיות עשירה בכל אבות המזון. מומלץ לאכול מאכלים העשירים בברזל, חומצה פולית, חומצות שומן אומגה 3 וסידן. מאכלים אלו כוללים: דגים מהים הצפוני, אגוזים, שקדים, קטניות, דגנים מלאים, ביצים אבוקדו, שמן זית, פירות וירקות ועוד. כדאי להימע משתיית קפה, קוקה קולה, אכילת מוצרים עם חומרים משמרים ובשר ודגים נאים. נשים רבות מתקשות לקבל את כל מה שהגוף זקוק לו בהריון מתזונה בלבד ולכן מומלץ לקחת תוספי תזונה של חומצה פולית ואומגה 3, ולנשים שתמצא אנמיה בבדיקות הדם, ימליצו הרופאים גם על לקיחת ברזל.

תזונה בהריון – לאכול בשביל שניים?

עלייה במשקל היא חלק מההתפתחות התקינה של ההריון. טווחי העלייה במשקל הם בין שמונה לחמישה עשר 15 ק"ג, אשר רובם מתווספים החל מהחודש הרביעי ואילך, ומקורם הוא בעובר, במי השפיר, בשלייה, בשומנים הנאגרים בגוף האישה לצורך הנקה ועוד. המשפט השגור כי אישה הרה צריכה לאכול בשביל שניים איננו נכון אם הכוונה היא להכפיל את כמות הקלוריות היומית. ואכילה מוגזמת ובלתי מבוקרת תביא לעודפי משקל שאחר כך יהיה קשה להיפטר מהם. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי הריון איננו הזמן המתאים לדיאטות או להגבלות תזונתיות שונות. גם נשים הנמצאות בעודף משקל צריכות להקפיד על תזונה מאוזנת ומגוונת, ולצפות לעלייה במשקל הדרושה להתפתחותו התיקנית של העובר. מומלץ להשתדל מאכילת "קלוריות ריקות" שמקורן בדברי מתיקה וחטיפים לא מזינים. באופן כללי, כדאי להגיע להריון במשקל תקין, ואם הינך סובלת מעודף משקל, או מתת משקל, לנסות ולטפל בזה עוד לפני ההריון.