משקל בהריון

לכל אישה מתאימה העלאת משקל הריון אחרת. איך יודעים מה מתאים לך ? כאן תמצאי את התשובות לכל השאלות

כמעט כולנו מכירות את בעיית המשקל בהריון. נהוג לחשוב שרובנו נאלצות להתמודד עם עליית משקל בהריון, אבל מסתבר שישנה קבוצה קטנה של נשים שדווקא מתמודדת עם ירידה במשקל בהריון.

כמה צריך לעלות במשקל בהריון ?

מה נחשב לקצב עליה תקין במשקל בהריון ? האם יש כלל כמה צריך לעלות בהריון או האם העלייה במשקל בהריון היא מקרית או שהעליה במשקל בהריון לפי שבועות ?

1. כמה שקלת לפני ההריון ? – לכל אישה יש המלצה שונה לעלייה במשקל בהריון, המתבססת על המשקל שלה לפני ההריון. בשלב הראשון צריך לחשב את ה-BMI של האישה (המשקל בקילוגרמים, שמחולק בגובה בריבוע) ולמצוא באיזו קבוצה היא נמצאת : תת משקל (פחות מ-18BMI), משקל תקין (19-25), משקל עודף (26-30) והשמנת יתר (מעל 30).

2. מצאת את ה-BMI שלך לפני ההריון ? תדעי מהי העלאת משקל בהריון שמתאימה לך ומהו ממוצע עליה במשקל בהריון שנכון לך - אם את שייכת לקבוצה ה-1 ויש לך 18BMI או פחות, תוכלי לעלות בין 12 ל-18 ק"ג עד הלידה, השתייכת לקבוצה ה-2 (19-25) – משקל תקין בהריון יהיה בהעלאה של 11-16 ק"ג עד הלידה, בקבוצה ה- 3 (26-30) – תצטרכי להקפיד יותר על המשקל ולוודא שלא תעלי יותר מ-11 ק"ג עד הלידה (יותר טוב יהיה אם תעלי בטווח של בין 7 ל-11 ק"ג) ובקבוצה ה-4 - (מעל 30) – תשתדלי שהעליה במשקל בהריון לא תעבור את ה-9 ק"ג עד הלידה (אם תצליחי להעלות רק 5-9 ק"ג זה ממש עדיף). מסקנה : ככל ששקלת פחות לפני הלידה, כך העליה במשקל בזמן ההריון תוכל להיות גבוהה יותר.

שימי לב שעליית משקל בהריון כוללת גם את משקל העובר, גם את משקל השיליה וגם את מי השפיר.

3. עליית משקל בהריון לפי שבועות – רוצה משקל תקין בהריון ? רצוי לבצע מעקב משקל בהריון ולהשקל מידי שבוע, כך תוודאי שהעליה במשקל בזמן ההריון תהיה תקינה ולא תחרגי מהמותר לך. נכון שבשבועות הראשונים קצב העליה במשקל איטי, אז כדאי לנצל זאת ולשמור "רזרבות" להמשך ההריון. נשים מקבוצה 1 (עד 18 BMI) יכולות להעלות עד ½ ק"ג בשבוע, נשים מקבוצה 2 (19-25) - יכולות להעלות עד 400 גרם בשבוע, נשים מקבוצה 3 (26-30) - יכולות להעלות בין 200 ל-300 גרם בשבוע והנשים בקבוצה 4 (מעל 30) – יצטרכו להסתפק ב-200 גרם בשבוע.

4. חשוב לאכול נכון – תשתדלי להוסיף קלוריות בריאות, כלומר : מזון שישביע אותך ולא מתוקים. תשתדלי להוסיף הרבה ירקות, פחמימות מלאות, חלבונים, סידן ופירות.


5. למה חשוב לשמור על משקל הריון תקין ? עליה מוגזמת במשקל בזמן הריון יכולה להוביל לסכנה בריאותית גם לך וגם לעובר. למשל : סוכרת הריון, יתר לחץ דם, רעלת הריון, מעלה את הסיכון לעוברים גדולים מדי, שמביאים לפעמים ללידות מכשירניות ולניתוחים קיסריים.

ירידה במשקל בהריון

כן. זה אפשרי. לרדת במשקל בהריון. אמנם מדובר בתופעה מיוחדת ונדירה, אבל בכל זאת מספר נשים התברכו בה. לרוב היא נובעת מהקאות ובחילות, שנשים רבות סובלות מהן וגם אם התופעה נפסקת לפני סוף ההריון, הן לא מספיקות להעלות עד הלידה את הק"ג שנשרו. יש כאלה שסובלות מחוסר תיאבון שמופיע בשליש הראשון של ההריון והתופעה נמשכת עד סוף ההריון. אחרות מפסיקות לאכול דווקא לקראת סוף ההריון, כשמגיעות הצרבות ויש כאלו עם BMI גבוה, שחוששות להשמין יותר מידי ומצמצמות את צריכת הקלוריות הרגילה שלהן. לא משנה מה הסיבה שגרמה לך לרדת במשקל בהריון, חשוב שתספרי זאת לרופא שלך, כדי שיוכל לוודא שההריון תקין וגם שאת והעובר תקבלו את כל הדרוש לכם.