אומגה 3 בהריון

מדוע אומגה 3 חשובה ויעילה בהריון?

אומגה 3 נחשבת לחומצת שומן חיונית אשר תורמת במידה רבה לבריאותם של איברים חשובים בגוף כגון: המוח, הכבד, הלב ואפילו לבריאות השן. לא כולם יודעים זאת, אך למעשה קיימות שלוש חומצות שונות מסוג אומגה 3: ALA, EPA ו-DHA, ואת כולן יש צורך לקבל ממקור חיצוני כמו למשל: ספירולינה (הגוף אמנם מסוגל להפוך ALA ל-EPA, אבל לא בכמות הדרושה).

מקורות תזונתיים לאומגה 3

חומצת ALA נמצאת בשמן קנולה, שמן פשתן, זרעי פשתן, אגוזי מלך, זרעי צ'יה וביצים מעושרות באומגה 3. EPA ו-DHA נמצאות בעיקר בדגים ופירות ים כגון סלמון, טונה, מקרל וסרדינים.

את חומצות ה-EPA וה-DHA ניתן גם לצרוך בכמוסות הכוללות שמן דגים. הכמוסות כמעט ניטרליות לחלוטין מבחינת הריח והטעם, ובכל אופן, הן נלקחות בדרך כלל בבליעה ולא מציצה.

ניתן להעשיר את התפריט היומי ב-ALA באמצעות זרעי צ'ה הנמכרים בדרך כלל בחנויות למוצרי טבע ומהווים חלק מן התזונה המסורתית של ילידי אמריקה האינדיאנים. אורך החיים של הזרעים הוא ארוך במיוחד בשל תכולה גבוהה של נוגדי חמצון, כך שהם יכולים להחזיק מעמד לתקופה של עד ארבע שנים. חשוב מכך, בניגוד לדגים, רמת הקלוריות בזרעים היא נמוכה והם אינם כוללים שאריות של כספית. לעומת זאת, הם כוללים כמות גבוהה של ברזל החשוב למחזור הדם בגוף האם ולכן גם בגוף העובר. בנוסף, הקלציום בזרעים תורם להתפתחות תקינה של הגולגולת בעובר והייסוד הכימי בור תורם להתפתחות הכללית של עצמות הגוף.

מעבר לזאת, לזרעים אלו יש השפעה חיובית על מניעת מחלות לב, כבד והפחתה כללית בשומני הכבד. הם גם משפרים את רגישות הגוף לאינסולין מכיוון שהם מכילים סיבים תזונתיים, ולכן עשויים למנוע התפתחות של סכרת אצל מי שרמת הסוכר שלו גבולית.

נטילת אומגה 3 בהריון

רמה גבוהה של אומגה 3 מזינות את רקמות השומן של האישה החיונית להתפתחות מוחית ושכלית של העובר, כמו גם היווצרות של חלב אם. באופן ספציפי, חומצות EPA ו-DHA מאריכות את ההריון והופכות אותו לבטוח יותר. לאומגה 3 תפקיד נוסף במניעה של רעלת הריון ואפילו בהפחתת הסיכויים להתפתחות של דיכאון לאחר לידה.

באופן דומה לנטילת פרוביוטיקה בהריון, מחקרים מסוימים מצאו קשר בין צריכת אומגה 3 במהלך ההריון, להתפתחות טובה יותר של היילודים גם לאחר ההיריון, ובכלל זאת מניעת הצטננות והפחתת אלרגיות ואקזמות למזונות מסוימים כגון ביצים.

על מה חשוב להקפיד כאשר צורכים תוסף אומגה 3?

כיום רוב התוספים בטוחים לחלוטין לשימוש ואינם כוללים שאריות של חומרים מזיקים. יחד עם זאת, יש מספר דברים שחשוב לבדוק לפני שנוטלים אותם:

  • • רצוי שריכוז חומצת ה-DHA בתוסף יהיה לפחות 70% וממקור דגים (הצריכה המומלצת היא 250 מ"ג ליום). בדרך כלל התוספים היקרים יותר כוללים את הכמות הזו.
  • • רצוי מאוד שהתוסף לא יכלול כמות גבוהה של שומן רווי
  • • יש לוודא כי התוסף עומד בתקנים הישראלים של משרד הבריאות
  • • יש לבדוק את המינון הכללי של הכמוסה (ההמלצה היא 250 מ"ג ליום)