מתכונים בריאים הם הסוד למצב רוח טוב

לא צריך תואר מתקדם במדעי המוח כדי להבין את הקשר שבין המוח ומצב הרוח שלנו לבין התפריט התזונתי שלנו, תחשבו על זה.

המוח שלנו נמצא תמיד במצב פעיל. הוא שולט במחשבות שלנו, בהתנהגות, בקצב פעימות הלב שלנו, בחושים שלנו והוא עובד עשרים וארבע שעות ביממה, אפילו כאשר אנחנו חושבים שהוא נח – בעת השינה, המוח עדיין פועל.

המשמעות של זה היא שהמוח שלנו זקוק לאנרגיה באופן קבוע ורציף.

מתכונים בריאים - שמן זית

אוכל הוא "הדלק" של המוח

ה"דלק" שיטעין את המוח באנרגיה הוא האוכל שאנחנו אוכלים.

במידה ונבחר להכין מתכונים בריאים נטעין את המוח שלנו באנרגיות איכותיות וטובות, אך אם נבחר לאכול מאכלים שאינם בריאים, למוח שלנו לא יהיה אנרגיה לשמור על פעילותו החשובה כל כך לתפקודנו.

וממש כמו שאנחנו אוהבים לתדלק את הרכב שלנו בדלק ברמת פרמיום, כך גם המוח שלנו דורש מזונות בריאים.

מתכונים בריאים הם מתכונים מאוזנים

נכון, מסתובבות להן כל מיני דיאטות קיצוניות בעולם הסוחפות רבים שמפצירות בנו לוותר על כל מיני רכיבים תזונתיים, למשל דיאטות שאומרות לנו להימנע מצריכת פחמימות או דיאטות שדוחקות בנו לוותר על שומנים.

אך במציאות, אסור לוותר על מרכיבים אלו, מה שעלינו לעשות כדי לנהל אורח חיים בריא הוא לצרוך חלבונים, שומנים, סיבים תזונתיים, ויטמינים, פחמימות ומינרלים אך חשוב שאלו יגיעו ממקורות איכותיים ובריאים.

העניין הוא, אם כן, לבחור את האפשרויות הבריאות ביותר בכל קטגוריה ולא לוותר על קטגוריות כליל. הגוף שלנו זקוק לכל הרכיבים האלו ואפשר למצוא בקלות מתכונים בריאים ומאוזנים.

מתכונים בריאים יכילו את כל האלמנטים הבאים:

חלבונים

המוח והגוף שלנו לא יוכלו לתפקד ללא חלבון.

החלבון תומך במצב הרוח שלנו והוא משפר את התפקוד הקוגניטיבי שלנו.

יחד עם זאת, יותר מדי חלבונים עלולים להזיק לנו ולהוביל למשל לבעיות בכליות.

מה שחשוב זה לבחור בחלבונים ממקורות איכותיים, במיוחד ככל שאנחנו גדלים, מתבגרים ומזדקנים.

אין פירוש הדבר שצריך לחפש מתכונים עתירים בחלב פרה, תחת זאת כדאי לחפש מתכונים שמכילים חלבון מן הצומח.

לדוגמה חפשו מתכונים המשלבים דגים, פירות ים, עופות, יוגורטים, שעועית, אגוזים, זרעים ואפילו מוצרי סויה וטופו.

שומנים

ברגע הראשון ובאופן אינטואיטיבי אנחנו נרתעים מאוד מהמילה "שומן", אנחנו מקשרים בין שומן לנטייה להשמנה.

אבל זה הקשר שאינו הכרחי.

הגוף והמוח שלנו זקוק למאכלים המכילים רמות מסוימות של שומן וסוגים טובים של שומן.

לא כל השומנים נולדו שווים, יש שומן רע ומזיק שעלול לגרום למחלות, אך יש גן שומן טוב ומועיל שמגן על המוח שלנו וגם על הלב.

למעשה, אומגה 3 היא קבוצה של חומצות שומן חיוביות ומועילות למוח, למצב הרוח ולתפקוד שלנו.

לכן כדאי מאוד לחפש מתכונים המשלבים מקורות לשומן מועיל דוגמת: אנשובי, דג הרינג, זרעי צ'יה, סרדינים, אגוזי מלך, טונה, דג הליבוט, כרוב ניצנים, כרוב, תרד, סלמון, קצת ביצים, זרעי פשתן, אצות, שמן סויה, שמן קנולה, מיונז ושעועית.

פחמימות

גם לפחמימות לא יצא שם טוב.

הן נתפסות בקרב הציבור הרחב כמשמינות, אך אם בוחרים מקורות טובים לפחמימות הרי שאנחנו מזינים את הגוף שלנו באנרגיה ומשפרים את מצב הרוח ואת תפקוד הגוף כולו.

אם לא צורכים פחמימות לגוף פשוט לא יהיה אנרגיה, זה מאוד פשוט.

העניין הוא שצריך לבחור מקורות טובים לפחמימות, כך למשל, כדאי לצרוך ירקות, דגנים מלאים, פירות ולוותר על סוכרים, מאפים ועמילנים.

חפשו מתכונים הכוללים אורז חום או אורז מלא, כרובית, פסטה מחיטה מלאה, דגני בוקר עתירי סיבים, עשבים ירוקים וירקות. עבדו עם תרד, אפונה, סלרי, קינואה, שיבולת שועל, אגוזים, בוטנים, תפוחים, בננות ואפרסקים.

סידן

יותר מהכול חוסר בסידן קשור לאוסטאופורוזיס.

אך בפועל, כאשר אין מספיק סידן בגוף יכולות להתרחש עוד תופעות, למשל מחסור בסידן קשור לחרדות, דיכאון ובעיות שינה.

חשוב מאוד לשלב מתכונים הכוללים מקורות לסידן, וזה נכון בכל גיל.

בנוסף, חשוב לשלב מזונות שאינם מעכבים את ספיגת הסידן בגוף.

כמו כן, כדי שהסידן ייספג באופן מקסימלי חשוב לשלב גם מזונות עשירים בויטמינים K ו-D וכן מזונות עשירים במגנזיום כי הם, כאמור, משפרים את ספיגת הסידן.

חפשו מתכונים הכוללים למשל: מוצרי חלב דלי שומן כגון יוגורט, מוצרלה, קוטג' או גבינת צ'דר (בכמויות קטנות), חלב סויה, דגנים מלאים, סרדינים, סלמון, טופו, אצות, כרוב וברוקולי.

מתכונים בריאים המכילים מקורות טובים לשומנים, פחמימות, סידן וחלבונים הם, אפוא, הסוד לבריאות המוח ולמצב רוח טוב, אז אל תוותרו עליהם!