יובש בעיניים

שינויים הורמונליים המתרחשים בגיל המעבר עלולים לגרום לתופעה של יובש בעיניים. התופעה מחמירה במיוחד בקיץ והסובלות מאלרגיה, בעלות עדשות מגע ונשים העובדות מול מחשב בפרקי זמן ארוכים סובלות ממנה במיוחד. מהם סימני התופעה? האם ניתן למנוע אותה? וכיצד ניתן לטפל ביובש בעיניים?

יובש בעיניים – מה זה?

בעין ישנה זרימת דמעות קבועה אשר מספקת לעין לחות, סיכה, חלבונים ונוגדנים החשובים לתפקודה התקין של העין, להגנתה מפני זיהומים ולהרגשת נוחות. כאשר ישנו ייצור לא תקין של הדמעות, אם בכמותן, באיכותן או בהרכבן, או כאשר העפעפיים אינם מפזרות את הדמעות בעין באופן תקין בזמן המצמוץ, מופיעה תחושה של יובש בעיניים. תחושה זו מלווה לעתים גם בתחושת אי נוחות בעין, תחושה של צריבה, גרד, עקצוץ, אודם, עייפות, תחושה של חול או גוף זר בעין וכדומה. כמו כן, תופעת היובש בעיניים עלולה להגביר את הרגישות לאור חזק ולגרום לגירוי יתר של העין בחשיפה לעשן או לרוח.

תופעת היובש בעיניים שכיחה מאוד והיא מופיעה אצל כעשרה אחוזים מכלל האוכלוסייה. לרוב התופעה מופיעה בשתי העיניים.

יובש בעיניים – גורמי סיכון

יובש בעיניים נפוץ יותר ככל שמתבגרים. אמנם גם גברים סובלים מהתופעה, אך היא שכיחה יותר אצל נשים ונראה כי שינויים הורמונאליים כגון אלו שעוברים על גוף האישה בזמן הריון, גיל המעבר ונטילת גלולות למניעת הריון עשויים לגרום להופעתה. בנוסף מחלות אוטואימוניות או מחלות כגון סוכרת וזאבת יכולות לגרום לתופעה. עוד גורמים ליובש בעיניים עלולים להיות הרכבת עדשות מגע לאורך זמן, ניתוחים להרמת עפעפיים, מחלות עיניים מקומיות או מחלות עפעפיים, דלקות עיניים כרוניות, שינויי מזג אוויר, ובעיקר מזג אוויר שרבי ויבש הרווי באבק, נטילת תרופות מסוימות, קריאה ממושכת ועבודה ממושכת מול מחשב.

יובש בעיניים – מה ניתן לעשות?

הטיפול המקובל ליובש בעיניים הינו באמצעות דמעות מלאכותיות. אולם ניתן לשקול גם טיפולים חליפיים. אם הנכן בגיל המעבר התייעצו עם הרופא שלכן. לעתים טיפול הורמונלי תחליפי יכול להחזיר את הלחות לעין ולצמצם את תופעת היובש. כמו כן, ישנם מטפלים אשר מביאים להקלה בתופעת היובש בעיניים באמצעות רפואה סינית וטיפולים אלטרנטיביים נוספים.

כדאי גם לנסות את הטיפים הבאים שיכולים להקל על התסמינים של יובש בעיניים:

  1. כאשר אתן עובדות מול המחשב, צופות בטלוויזיה או קוראות למשך זמן ממושך אל תשכחו למצמץ. המצמוץ חיוני לשם פיזור הדמעות על פני העין.
  2. כוונו מזגנים ומאווררים למתחת הצוואר כך שהרוח הנושבת מהן לא תפגע ישירות בעיניים.
  3. השתדלו לישון לפחות שבע שעות בלילה. מחסור בשינה גורם לעיניים יבשות וצורבות.
  4. הקפידו על תזונה נכונה המכילה ויטמינים וחומרים נוגדי חמצון החיוניים לבריאות העיניים.