חרדות והתקפי חרדה אצל נשים

חרדה היא בעיה שנפוצה הרבה יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים. בעוד שחלק מהסיבות לכך קשורות בציפיות תרבותיות וחברתיות, קיימים גם גורמים פיזיולוגיים, שהם תוצאה של תהליכים הורמונליים וכימיים המתרחשים בגופן של נשים בלבד.

מאמר זה ידון גם בסיבות העיקריות לחרדה בקרב נשים וגם איך מתמודדים עם חרדות על ידי ניהול גורמי הסטרס בחיים. התנהלות כזו מסייעת מאוד למנוע הישנות של התקפי חרדה וגם תומכת בכל טיפול בחרדה שבו תבחרי.

חוסר איזון כימי היוצר חרדה

לנשים יש יותר סיבות ביולוגיות לפתח חרדה. יחד עם זאת חשוב לזכור, שגם כשמדובר בביולוגיה – אפשר לשלוט בה.

בגופנו יש כימיקלים טבעיים בשם נוירוטרנסמיטרים. הם נחלקים לשני סוגים:

הסוג המרסן – הגורם לתחושות שמחה ורוגע

הסוג המעורר – המוביל לתחושות של התרגשות, ולתגובות של פחד ומתח.

סרוטנין הוא דוגמה מוכרת לנוירוטרנסמיטר מרסן, המעודד מצב רוח טוב ומאפשר התמודדות עם חרדה ומצבי מתח. יש מחקרים המצביעים על כך שאצל גברים, על פי רוב, יש רמות גבוהות של סרוטנין. תוצאות אלו הובילו להשערה כי רמות הסרוטנין הנמוכות יותר אצל נשים מאפשרות להן להיות מודעות יותר לשינויים בסביבתן (שינויים פיזיים ורגשיים) וכך להגיב מבעוד מועד לכל איום פוטנציאלי. זאת בשונה מרמה גבוה של סרוטנין אצל גברים, שעוזרת להם "לחסוך" באנרגיה המופנית כלפי שינויים אלו, ולהשתמש בה לצורך התמודדות פיזית עם איומים. יש לציין שהשערה זו לא אומתה.

אדרנלין הוא דוגמה קלאסית להורמון מעורר. אם הוא מופרש במשך תקופה ארוכה, הוא יכול לשנות את מבנה המוח – הוא יגרום ליצירת יותר רצפטורים עבור אדרנלין ויפחית את כמות הרצפטורים המרסנים, כמו סרוטנין ודופמין (הורמון האושר). חוסר איזון זה מוביל לרגישות יתר, שהיא סממן בולט של חרדה או התקפי חרדה.

כמובן, שמצבים מתמשכים כמו מתח שקשור במקום העבודה, עומס במטלות הבית, גישה סקסיסטית מצד בני משפחה בכל הנוגע לחתונה, ילדים ועבודה "המתאימה לנשים", יכולים להוביל למצוקה, מתח והדרך משם להתפתחות חרדות – קצרה ביותר.

כל אלו קשורים לאיך זה להיות אישה בזמננו, אך גם מצבים "על זמניים" המעוררים מתח, כמו חברויות בעייתיות, דאגה לאחרים, שינויים הורמונליים חודשיים, דיאטה ותחושת ערך עצמי – בהחלט יכולים לגרום למתח מתמיד ולעודד חרדות.

חרדה ותגובת "ברח או הילחם"

השערה אחרת קשורה לתגובה של נשים במצבי "ברח או הילחם". במצבים אלו משתחרר שטף של הורמונים מעוררים – אצל נשים ואצל גברים כאחד. יחד עם זאת אצל כל אחד מהמינים המנגנון מעט שונה וייתכן שהוא מעודד יותר התקפי חרדה אצל נשים.

מקורה של תגובת "ברח או הילחם", אצל נשים כגברים, בחלק של המוח המכונה "אמיגדלה". זהו צמד אשכולות של נוירונים בצורת שקד, הנמצאים בבסיס המוח. הם מווסתים את הזיכרון לטווח ארוך, בהתאם לעוצמת הרגש שליוותה את האירוע/הזיכרון.

אצל גברים, האמיגדלה הימנית מגיבה יותר למתח והיא קשורה לפעולה. אצל נשים ואצל אנשים הנוטים לדיכאון או התקפי חרדה, האמיגדלה השמאלית מגיבה למתח. האמיגדלה השמאלית קשורה למחשבות ולהיזכרות בפרטים ופחות לפעולה. לכן, ייתכן וזו אחת הסיבות שנשים נוטות יותר לשקוע בזיכרונות ובפרטים של אירועים מעוריים חרדה.

חוסר איזון הורמונלי יוצר מתח המעודד חרדה

נשים חוות את ההורמונים שלהם ביתר שאת מגברים. לכל שינוי הורמונלי במהלך חייה של אישה יש השפעות פיזיולוגיות ונפשיות גם יחד. דרגת ההשפעה יכולה להיות קלה או חמורה.

לחוסר איזון הורמונלי יש תסמינים רבים היוצרים מתח בפני עצם: נשירת שיער, התכווצויות, גלי חום, קשיי שינה ועוד). כשתסמינים אלו מתמשכים על פני תקופות ארוכות הם עלולים להוביל לחוסר איזון כימי שיכול לעודד חרדות.

הבלוטה שתפקידה להפריש הורמונים לתוך הגוף, מושפעת מאירועים ותהליכים שונים בחייה של אישה. רוב רובם של אירועים אלו גורמים להפרשה של אסטרוגן, מלבד המנופאוזה, שבה יורדות הרמות של שני הורמוני המין – אסטרוגן ופרוגסטרון.

המחזור החודשי, הריון, הנקה, קדם מנופאוזה, מנופאוזה, בעיות בבלוטת התריס – הן סיבות טבעיות לחוסר איזון הורמונלי בקרב נשים.

גלולות למניעת הריון, שימוש יתר בתכשירי קוסמטיקה, השמנת יתר וצריכה של מזונות המכילים הורמונים (כמו בשר לא אורגני) – הן סיבות חיצוניות הגורמות לחוסר איזון הורמונלי.

נראה, שעם כל הסיבות שמנינו, אין לנשים איך לברוח מחרדה. אך ההפך הוא הנכון ויש דרכים למנוע החמרה של חוסר איזון הורמונלי וכימי המעודדים התקפי חרדה.

טיפול בחרדה

טיפול בחרדה הוא נושא גדול ומומלץ לפנות לבעל מקצוע , כמו פסיכולוג, מטפל CBT או פסיכיאטר שיעזור להתמודד ולפתור. אמנם, תהליך של התמודדות עם חרדה יכול להיות מאתגר, אך בלעדיו חיי היום יום ממשיכים להיות מתישים ומלווים בפחד בלתי נשלט. טיפול בחרדות מאפשר להגיע למצב שבו החרדה כבר לא שולטת בכן.

נוסף על טיפול מקצועי בחרדה, יש דברים שאפשר לעשות כדי להוריד את רמות המתח והם יסייעו להצלחת הטיפול:

חלקי מטלות – אל תעשי הכל לבד. חשוב שתכירי בעובדה שהצורך שלך לנוח חשוב וכשתהיי פחות במתח – כולם ירוויחו מזה.

שני היטב – שינה לא מספקת יכולה לעודד הופעת חרדה ולהחמיר מצבים קיימים. חרדה גובה מחיר יקר בשעות הערות שלך ולכן שינה הכרחית עבורך כדי לאזן את המצב. שינה טובה היא תנאי הכרחי לכל טיפול בחרדה. הקפידי על שעת שינה קבועה וכך תוכלי לאמן את המוח שלך להירגע בזמן מסוים. הימנעי ממשקאות המכילים קפאין וסוכר – במיוחד בשעות אחה"צ והערב.

אכלי טוב – לתזונה שלך יש השפעה מכרעת על איך שאת מרגישה, פיזית ורגשית, במיוחד אם את חווה חרדות לעתים קרובות. כאמור, חרדה מרוקנת את מאגרי האנרגיה בגוף. לכן חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה.

ובכל מקרה, אם את חווה שאת חייה את חייך בזהירות מתמדת ושהחרדה מנהלת אותך – בקשי עזרה מגורם מקצועי, שיצור עבורך מרחב בטוח להתמודד עם כל מה שעולה.