החיים אחרי הלידה

מאת: תמר משעול שמעוני, פסיכולוגית קלינית מומחית, מורשית לעיסוק בהיפנוזה רפואית

הגעת תינוק או תינוקת חדשים מהווה שינוי גדול לאם, לאב, ולמשפחה כולה. הדבר נכון ודאי בהריון ובלידה הראשונים, וגם עם כל ילד/ה המתווספים למשפחה. כדאי וחשוב להתכונן לשינוי הזה ככל שאפשר, כך שהתקופה שלאחר הלידה תהיה מיטיבה.

כנראה, ההריון והלידה הם דבר עצום כל-כך, שקשה לראות מעבר לו. אולי זה כמו לטפס על פסגת הר: אנחנו מתכוננים לטיפוס ולהגעה לפסגה, אבל יכולים לשכוח שאחר-כך צריך להמשיך משם הלאה, וגם לכך צריך להתכונן.

הנה נושאים נפוצים המתעוררים לאחר לידה:

  1. נתחיל בפרקטי ביותר – עומס כלכלי נוסף.
  2. במיוחד בהריון ראשון ההורים חווים מעבר מלהיות אנשים הדואגים לעצמם, ללהיות אבא ואמא, הנדרשים לדאוג לאדם אחר. הם נתקלים לראשונה באתגר המורכב כ"כ: כיצד לטפל היטב גם בעצמם, גם בזוגיות ,וגם בתינוק/ת. עם כל תינוק/ת חדש/ה שנוספ/ת למשפחה האופי של אתגר זה יכול לקבל צורה מעט אחרת, ומתווסף עוד אתגר: 'כיצד לטפל היטב בכמה ילדים ועדיין לא לשכוח את עצמי ואת הזוגיות'. אכן טיפוס הרים רציני!
  3. היחסים עם הסביבה ובמיוחד עם המשפחה המורחבת משתנים, ולעיתים השינוי לא פשוט. בכל מקרה דרוש תהליך הסתגלות. הדבר מרכזי עוד יותר עבור אם/אב חד-הוריים. בכל מקרה ההפיכה להורים והצורך לטפל בתינוק/ת מעוררת צורך גדול בעזרה מהסביבה. כאשר ההורה חד הורי/ת הצורך לרוב גדול עוד יותר.
  4. במיוחד בהריון ראשון הרבה אמהות חוות תחושת בדידות לאחר הלידה. לפתע הן בעצמן בבית עם התינוק/ת, וזקוקות לחברת אנשים מבוגרים, שאפשר לדבר איתם. במיוחד מסייעת חברת אמהות נוספות, כאשר מתאפשרת תמיכה ועזרה הדדית.

אפשר וכדאי מאד להתכונן לחיים אחרי הלידה כבר בהריון ואפילו לפני ההריון!

חלק חשוב בהתכוננות הוא גיבוש ציפיות ריאליות. לאחר הלידה יהיו כל מיני רגשות, מחשבות, התנהגויות – חלקם נעימים ומשמחים, וחלקם מאתגרים יותר אך חשובים לא פחות. התקופה לאחר לידה, על כל מרכיביה, מהווה הזדמנות עצומה ללמידה ולצמיחה.

והנה התייחסות לנושאים המרכזיים אותם פירטתי קודם לכן:

  1. כסף, כסף, כסף – כדאי לחסוך כמה שיותר לפני הצטרפות תינוק/ת למשפחה, ולעשות מראש הערכה כיצד להסתדר כלכלית לאחר הלידה.
  2. כדאי לטפח דרכים להשקעה בעצמך ובזוגיות עוד לפני הלידה. בזוגיות חשוב שדרכים אלו יכללו גם עבודה של תקשורת וגם 'משחק' של הנאה ביחד. אמנם בתקופה לאחר הלידה נדרשים ויתורים, אך חשוב מאד לשמור על ההשקעה בעצמך ובזוגיות גם אם על "אש קטנה יותר". קל יותר לשמר משהו קיים, שכבר הכנתם מאשר ליצור משהו חדש לאחר הלידה. לאמהות במיוחד חשובה המודעות לכך שההשקעה בעצמך חיונית לך ולתינוק ולא מהווה מותרות שאפשר לוותר עליהן. לעיתים ההשקעה תהיה בחברת התינוק ולעיתים בחברת עצמך ו/או בן/בת זוגך, ולכך רלוונטי הסעיף הבא.
  3. עוזר להתכונן מראש לכך שהגעת התינוק/ת מהווה שינוי גם למשפחה המורחבת ולחברים, ויכולות להיות מגוון תגובות. אם יש דברים שכדאי ואפשר לדבר עליהם לפני הלידה – זה יכול מאד לעזור. ובכל מקרה לאחר הלידה כדאי לקיים דיאלוג – איזו עזרה נחוצה לך, איזו עזרה הסביבה יכולה לתת, מה הגבולות וכיצד מציבים אותם, ועוד. בנוסף אפשר וכדאי לשקול גיוס עזרה בדרכים נוספות – בייביסיטר, מטפלת, יחסי עזרה הדדית עם שכנה או חברה... במיוחד לאמהות חשוב לזכור שהפקדת התינוק/ת בידיים טובות ואוהבות שאת סומכת עליהן, נותנת לך הזדמנות לצבור כוח וכך לחזק את עצמך ואת האמהות שלך. בנוסף, התינוק/ת מקבל/ת הזדמנות לחוות שגם העולם מחוץ לאמא ולאבא הוא מיטיב.
  4. כדאי לגבש עוד בהריון היכרות עם נשים נוספות בשלב דומה. אפשר, למשל, ללכת לחוגים לנשים בהריון. כך, יש גם את החוג שאפשר להמשיך אחרי הלידה, וגם הזדמנות לפגוש. גם אם לא נוצרה ההזדמנות לפני הלידה, ישנן מסגרות רבות הנותנות מענה לצורך של נשים לאחר לידה לשהות בחברה: חוגים לאמהות ותינוקות, מפגשי ארוחת בוקר והרצאה לאמהות ותינוקות, ועוד ועוד...

'דובדבן לקינוח':

היפנוזה עצמית ומדיטציה – כלים מסייעים בהריון, בלידה ולאחר הלידה

היפנוזה עצמית ומדיטציה הן דרכים לגיוס הקשב כדי לשלוט בצורה מיטיבה ויעילה בגופך, ברגשותייך, במחשבותייך ובהתנהגות שלך. במדיטציה את עושה זאת במצב של ערנות מוגברת. בהיפנוזה את עושה זאת במצב תודעה מיוחד, כמו בין ערות לשינה, תוך שימוש מיטיב בקשב, ברצון, ובכוח הדמיון שלך. על מנת ללמוד היפנוזה עצמית דרוש ליווי של איש/אשת מקצוע בעלי רשיון לכך, ובדיקה האם הכלי מתאים. גם אם כלי זה אינו מתאים, ישנם כלים רבים אחרים שניתן ללמוד בליווי טיפולי ושיכולים לסייע לך בשלב חשוב זה של חייך. כל כלי שאת מגבשת לעצמך בזמן ההריון יסייע לך גם בלידה וגם אחריה. שיתוף אדם משמעותי תומך בתהליך זה – בן/בת זוג, אמא, חברה טובה, יכול להוות מקור תמיכה חשוב.


ניתן לקרוא עוד על היפנוזה עצמית ומדיטציה באתר שלי:
www.tamarmishol.com

בברכת הריון ולידה טובים ותקופה מיטיבה ופוריה לאחר הלידה!

תמר משעול שמעוני
טלפון: 054-6249927
כתובת מייל: tamarmishol@gmail.com